5.1.2018 / 4 Comments

MISTÄ TEKSTIILIMME TULEVAT? -KOULUTUSPÄIVÄ

Moikka!

Tänään kerron teille eräästä keskiviikosta, jona lähdimme Suomen Tekstiili ja Muoti Ry:n järjestämään bloggaajakoulutukseen oppimaan uutta suomalaisesta tekstiilituotannosta ja alan vastuullisuudesta yleisestikin. Vierailukohteinamme toimivat Joutsenen uudistettu tehdas Riihimäellä sekä Makian ja Finlaysonin showroomit Helsingissä. Mukana meitä oli noin 10 bloggaajan porukka.
Aiheina vastuullisuus ja kestävyys tekstiilialalla ovat omalla kohdallani erittäin puhuttelevia, sillä olen muutaman viime vuoden aikana miettinyt itseäni kuluttajana ja tietoisesti valinnut käyttää rahani mieluummin konkreettisiin laatusijoituksiin kuin kassilliseen kehitysmaissa valmistettuja "trendivaatteita" joihin kyllästyisin nopeasti ja heittäisin pois. Olen myös ollut jo todella nuoresta saakka kirppisten ja kierrätettyjen sekä itsetuunattujen vaatteiden puolestapuhuja, minkä takia olikin mahtavaa päästä ammattilaisporukkaan kuuntelemaan Suomen tilanteesta muodin vastuullisuuden kehittämisessä.

joutsen

Päivämme alkoi aikaisin aamulla minibussikyydillä Riihimäelle. Joutsenen tehtaalla meidät otti vastaan yrityksen toimitusjohtaja Matias Kotkasaari (joka on jo kolmannen sukupolven toimitusjohtaja Joutsen Oy:llä!!) Aamiaiskattauksen aikana Kotkasaari kertoi meille kattavasti Joutsenen untuvantuotantometodeista, korostaen sen eettisyyttä ja vastuullisuutta. Joutsen tuottaa untuvansa ranskalaisella hanhifarmilla 100-prosenttisesti lihatuotannon sivutuotteena, toisin sanoen yksikään hanhi ei tule nypityksi elävältä meidän tyynyjemme vuoksi.

39470247682_265ea083ee_o

Itselleni uutta tietoa oli esimerkiksi se, että untuvan laatu määrittyy pitkälti sen perusteella, millaisissa oloissa hanhet ovat eläneet. Mitä stressaantuneempi lintu on, sitä huonompaa (=tummempaa, jäykempää ja vähemmän ilmavaa) valmis untuva on ja päinvastoin, vapaasti kasvanut hanhi tuottaa puhtaan valkoista, ilmavan kevyttä untuvaa. Opin myös muutamia fun facteja, kuten sen että 200 grammaa (noin yhden untuvatyynyn verran) untuvaa vaatii noin 40 hanhen höyhenet. :D 
Höyhenistä untuviksi valmistamista seuratessani tulin ensimmäistä kertaa ajatelleeksi, millaisen työn takana myös mun omistamat tyynyt, peitot ja takit ovatkaan. Untuvat erotellaan valtavalla koneella hienojakoisuusjärjestykseen, minkä jälkeen ne pestään "pesukoneella" ja kuivatetaan. Puhtaat ja kuivat untuvat säkitetään ja ne käytetään Riihimäellä täkkien täytteeksi käsityönä.

makia

Matkamme jatkui takaisin Helsinkiin, Makian showroomille, jossa meitä odottivat yrityksen operatiivinen johtaja Mika Martikainen ja kaksi yrityksen vaatesuunnittelijoista. Yrityksen toimintaperiaatteista kertoessaan Martikainen korosti muun muassa sitä, että ulkomaisilla tehtailla käydään säännöllisesti tarkistamassa työntekijöiden olosuhteet ja tuotannon laatu. Yritys haluaa olla täysin läpinäkyvä toimija, siksi heidän nettikaupassaan tuotteen kohdalla lukee tarkka kuvaus tuotteen materiaaleista ja valmistusmaasta.
Makia keskittyy suunnittelussaan trendikkyyden sijaan klassisuuteen ja ennen kaikkea kestävyyteen. Designin halutaan olevan ajatonta, mikä vähentää vaihtuvien trendien aiheuttamaa ylimääräistä kuluttamista. Makia myös vetäytyy suurista alennusmyyntiboomeista, kuten Black Fridaysta kokonaan osoittaakseen seisovansa omien periaatteidensa takana. Nämä periaatteet saivat ainakin mun silmissä Makian kohoamaan todella monen muun vaatefirman yläpuolelle, ihan jo pelkästään sillä, että se haluaa poiketa valtavirrasta hyvän asian puolesta, nimittäin hillitäkseen turhaa, ilmiömäistä kulutusta.

39500274441_7536ca0160_o

Viimeisenä kohteena kävimme kuuntelemassa Finlaysonin toimitusjohtajan, Jukka Kurttilan kertomana yrityksen arvoista ja niiden korostamisesta. Finlayson pyrkii nykyisin rakentamaan imagonsa oman historiansa pohjalta korostaen samalla nykyaikaisia trendejä ja ajatusmalleja, esimerkiksi luonnonmukaisia materiaaleja ja veden kulutuksen hillintää, seksuaalisuutta ja tasa-arvoa. Radikaalit mainoskampanjat ovat toimineet yrityksen kilpailuetuna Kurttilan mukaan. Ne tuovat brändin lähemmäksi asiakasta, oikeaa ihmistä, joka ajattelee päässään itsekseen aiheita, jotka Finlayson sanoo ääneen. Yrityksenä Finlayson pyrkii olemaan mahdollisimman rehellinen ja läpinäkyvä. Eräs mukana olleista bloggaajista kertoi soittaneensa Finlaysonille tiedustellakseen ekologisuuteen liittyviä seikkoja ja saaneensa erittäin asiallisia ja kattavia vastauksia. Tämä todistanee yrityksen aidon halun olla helposti lähestyttäväasiakkaiden näkökulmasta.

finlayson2

Pääsimme ihastelemaan tulevan syksyn mallistoa showroomilla, ja voi että tekisi mieli laittaa oman kämpän tekstiilit lattiasta kattoon uusiksi! Esillepanot oli mun makuun tosi kauniita ja inspiroivia, ja sain itsekin jo ensi syksyksi ja jouluksi monta ideaa takataskuun esimerkiksi kattausta varten. ;)

finlayson


Millaisia ajatuksia nää aiheet ja näkökulmat herättää teissä lukijoissa kuluttajina? Luulen ainakin, ettei kovin moni ole aiemmin miettinyt untuvatuotantoa tai sen taustaa tarkemmin. Itse voin myöntää että ekaa kertaa kuulin monta asiaa, jotka olisin halunnut tietää jo entuudestaan.


Related Posts

4 kommenttia:

  1. Mahtavaa, että tämmösiä järjestetään. Mun mielestä blogit on hyvä tapa levittää tietoa ja vinkkejä merkeistä, jotka toimii eettisestä näkökulmasta ”oikein”!
    Itseäni kiinnostaa paljon vastuullisesti tuotettu muoti ja mielelläni lukisin enemmän tästä aiheesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä oli kans huippua kuulla että yritykset vapaaehtoisesti haluaa kertoo näistä asioista meille bloggaajille/kuluttajille, nää on tosiaan tärkeitä asioita ja useamman kuuluis tietää tunnettujen yritysten taustoista!
      Kiva kuulla että olet kiinnostunut, katsotaan millaista sisältöä pystyisin tästä aiheesta tuottamaan. :) Mullekin tää on muutaman viime vuoden aikana tullut lähelle omaa kulutustottumusta joten olis kyllä huippua puhua enemmänkin!

      Poista
  2. olisi voinut arvonnan järjestää, kitsasta menoa heiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D no en nyt kitsaasta tiedä, kyllä tommosten koulutuspäivien järjestämiseen bussikyyteineen ja ruokailuineen uppoaa varmaan ihan jonkin verran rahaa muutenkin. :)

      Poista

Latest Posts

Labels

lifestyle muoti oma tyyli oma elämä asu happy kauneus shoppailu lookbook meikit photo a day special fiilistely video throwback matkustelu ruoka valokuvaus weekend ajatuksia inspiration summer deep talk photography yhteistyö editorial thoughts hiukset hyvinvointi puheenaiheet kuukauden suosikit musiikki opiskelu DIY kengät monthly favorites my day polyvore sisustus sponsoroitu tutorialit vinkit haaste indiedays blog awards katumuoti kaupallinen yhteistyö kello kynnet kysymyspostaus mallikoulu pariisi personal sneak peek Daniel Wellington Nike air max aamiainen aamupala alekoodi beautiful friday co-creation hampaidenvalkaisu ice watch ideal of sweden inspirationday instagram instrumentarium juhlat kenya kesä koti kuulumisia opinnäytetyö ostokset party ripari safari silmälasit streetstyle syksy treeni trendit tyyli uusi vuosi 2017 2019 2020 Happy Joe IBA Michael Kors acne studios baker bag arki aurinkolasit avokadopasta blogi chiapudding chiapuuro contour kit diesel elokuvat finlayson furla metropolis hampaiden valkaisukynä helsinki ihonhoito indiedays jeffrey campbell joutsen jättineule kevät kielimatka link your blog linkkaa blogisi linkkaa instagram linkkaa youtube makia mango maybeauty metropolia motivaatio naked 3 naked basics oma aika parhaat elokuvat patent leather tote pepsodent white now puhelin puhelinkuoret q&a resepti santorini sarjat smoothie bowl snapshots spotify swiss clinic syksymeikki syyskuu tanssi tekstiiliteollisuus timanttiset.fi trendwalk trenssitakki tutorial unedited urban decay uudistuksia vaihto vaihto-opiskelu varjostus vastuullisuus vegaani viaplay what's in my bag

Instagram @petra_koo